Lelystad Airport in het licht van de nieuwe Luchtvaartnota
Bijdrage voor het Landelijk Burgerberaad Luchtvaart (LBBL)
Het vliegveld ‘Lelystad Airport’ heeft op het gebied
van de commerciële luchtvaart geen
toekomst. Wel kan het in de komende decennia als vanouds plaats blijven bieden
aan
General Aviation. Tegelijkertijd kunnen, zowel op als nabij het huidige
vliegveld, velerlei
mogelijkheden tot ontwikkeling gebracht worden op het gebied van mobiliteit en
innovatie.
Hiertoe zal de eigenaar van het vliegveld, de Schiphol Group, haar
ondernemingsplan
grondig moeten wijzigen – met de nadruk op het begrip ‘grondig’ – en kan zij
van Lelystad
een proeftuin maken voor de benodigde stappen in de richting van een circulaire
economie.
Te denken valt aan de opwekking van duurzame energie, het bouwen van een
universiteit
voor innovatie en nieuwe technologie, een station en knooppunt voor treinen,
bussen,
hyperloop en andere vormen van duurzame mobiliteit, het bouwen van woningen
volgens
de beginselen van het ‘passief-bouwen’, het aanleggen van veelsoortige
natuurgebieden en
uiteraard het realiseren van meer kleinschalige kringlooplandbouw. Het
reanimeren van het
MC Zuiderzeeziekenhuis in Lelystad zou deze nieuwe koers kunnen vergezellen.
Bij dit alles moet, in het kader van welk toekomstplan dan ook, rekening
gehouden worden
met het gegeven dat de provincie Flevoland nu nog slechts vier meter onder de
zeespiegel
ligt, maar dat men daar na 2050, al dan niet geleidelijk, een ongewis aantal
meters bij op zal
moeten gaan tellen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat moet
hieraan volop
aandacht besteden en een langetermijnvisie ontwikkelen.
Steeds
minder mensen twijfelen eraan dat deze zeespiegelstijging grote verschuivingen
in
ons land zal veroorzaken, vooral in de laagst gelegen gebieden zoals Flevoland.
Zo dicht bij
de IJsselmonding gelegen, zou Lelystad Airport, inclusief het omliggend
terrein, een
interessante functie kunnen gaan vervullen. Nog voordat de nood werkelijk aan
de man is,
dient men maximaal vóór te sorteren op de bijzondere complicaties en moet men
investeren
in bijvoorbeeld de zoetwatervoorziening die in toenemende mate onder druk zal
komen te
staan. Nog voordat het jaar 2050 is aangebroken, zal het faciliteren van
vakantievluchten op
Lelystad Airport een volstrekt archaïsche aangelegenheid geworden zijn.
Namens de werkgroep Red Gelderland,
Odile Rijken
12 januari 2020